Wanneer je een website bouwt, dan bouw je deze voornamelijk voor de bezoekers. Daarom is het niet alleen belangrijk dat je website er mooi uitziet en degelijk werkt. Het moet ook gebruikersvriendelijk zijn en de aandacht trekken.
En alhoewel de meeste van deze tips vrij logisch zijn, zult u zien dat een groot deel van de websites op één of meerdere van deze punten onvoldoende scoren. U wilt toch niet dat uw website tot één van deze sites behoort?
Hieronder vind u een aantal gouden tips voor het bouwen van een website die op het gebied van Usability hoge ogen gooit.
1. Zorg voor een responsieve website
Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoons of tablets om te surfen. Ondertussen is 15% van al het Belgische internetverkeer afkomstig van een smartphone of tablet en dit percentage zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Het is daarom belangrijk dat uw website niet alleen goed werkt op een desktop maar ook bruikbaar is op een mobiele telefoon of tablet. Een goede oplossing hiervoor is een responsieve website die zich aanpast aan het scherm van de bezoeker.
2. Laat de Carrousel feature achterwege
Veel pagina's maken gebruik van de zogeheten Carrousel feature op hun voorpagina. U bent vast wel bekend met deze feature want op bijna de helft van de websites komt deze feature voor.
Wat is de Carrousel feature precies? De feature is niets anders dan een selectie van een aantal roterende plaatjes op de voorpagina. In veel gevallen is het mogelijk op de plaatjes te klikken.
Deze features zijn erg geliefd bij website bouwers omdat er zo geen keuze gemaakt hoeft te worden welke inhoud op de hoofdpagina komt. Uit verschillende tests blijkt echter dat de bezoeker hier helemaal niet op zit te wachten en sneller zal wegklikken dan een site zonder carrousel feature.
3. Maak meteen het doel van de website duidelijk
Het is belangrijk om meteen de doel van uw website duidelijk te maken. U hebt namelijk maar luttele seconden om de aandacht van de bezoeker te trekken.
Het ligt voor de hand dat u deze het best kan winnen met mooie plaatjes en indrukwekkende navigatiebalken. in de praktijk blijkt dit echter niet zo te zijn. De surfer heeft haast en wilt meteen weten waar de website over gaat, anders is deze alweer vertrokken.
4. Juist lettertype is van groot belang
Het is van groot belang dat u de juiste lettertype kiest - niet te groot maar zeker ook niet te klein. Vanwege de toename van mobiele surfers zult u voor een groter lettertype moeten kiezen dan u misschien gewend bent.
Vandaag de dag is een lettertype onder de 14 pixels al te klein. Het is de bedoeling dat uw tekst snel en duidelijk leesbaar is. U kunt dus beter voor een lettertype kiezen die te groot lijkt dan een lettertype die te klein is.
5. Zet de bezoeker aan tot actie
Een succesvolle website is niet passief maar spoort aan tot actie. U wilt bezoekers op uw website aantrekken voor een reden. Vaak is die reden het verkopen van uw product of diensten.
Daarom is het van belang dat elke pagina meewerkt met het bereiken van dit doel. Zorg er dan ook voor dat op elke pagina een knop of link te vinden is die de gebruiker aanzet tot het maken van een afspraak of het opvragen van meer informatie.
6. Een goede 404-pagina is een must
Soms gaat het wel eens mis en komt de bezoeker op een 404-pagina terecht. Dit is vervelend maar kan ook gebruikt worden om de bezoeker gerust te stellen en weer terug op het juiste spoor te zetten.
Zonder 404-pagina zullen de bezoekers niet meer terug op uw pagina kunnen komen en afhaken. Maar ook een onduidelijke of saaie, standaard 404-pagina zullen uw bezoekersaantallen geen goed doen.
7. Maak van uw website geen circus
Het is belangrijk om uw website als een verlengde van uw winkel, bedrijf of persoon te zien. Het is daarom vervelend als u met uw website en flater slaat.
U kunt dit voorkomen door twee zaken in uw achterhoofd te houden:
- Kijk naar andere websites en onthoudt aan welke zaken u ergert als bezoeker. Maak niet dezelfde fout door deze fouten te herhalen op uw website.
- Zorg ervoor dat zowel de content als alle features van uw website naar behoren werken. Niets staat stommer dan een half werkende website.