Eén van de eerste taken die je te wachten staat bij het bouwen van een website is het kiezen van een domeinnaam. Denk goed na, want een domeinnaam kan uw website maken of kraken.
Naast het kiezen van een domeinnaam die betrekking heeft op uw bedrijf of het onderwerp van uw website, is het ook belangrijk dat uw website Google proof is. Dit houdt in dat de domeinnaam zodanig gekozen wordt dat deze een hogere plaats in de zoekresultaten van Google zal krijgen.
Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw domeinnaam Google proof is? Net als met andere SEO technieken, is het gebruik van keywords belangrijk.
Zoek dus naar een keyword waar
1. Veel opgezocht wordt,
2. Weinig concurrentie voor is en
3. Relevant voor uw doelgroep is.
Google kent veel pluspunten toe aan websites waarbij het keyword zich in de domeinnaam bevindt.
Als u dus een keyword in uw domeinnaam heeft zitten met weinig concurrentie heeft u een goede kans om op de eerste plaats te belanden. Keywords bestaan vaak uit meerdere woorden. U kunt dit in uw domeinnaam implementeren door een streepje te gebruiken. Google leest de streepje namelijk als een spatie.
Een voorbeeld: U heeft een bloemenzaak in Antwerpen. Uit uw onderzoek blijkt dat keyword "online bloemist Antwerpen" veel hits oplevert. U kunt dan als domeinnaam www.online-bloemist-antwerpen.be als domeinnaam kiezen.