Social media. De afgelopen twee jaar wordt deze term overal gebruikt. Dat is niet geheel vreemd omdat tegenwoordig steeds meer mensen een Facebook of Twitter account hebben. Je zult merken dat het overgrote deel van jouw doelgroep via social media te bereiken is. Dus, hoe zit het met jouw bereik op social media? Ben je duidelijk zichtbaar of ben je een muurbloempje?
Beantwoord deze vraag nu zelf met Google Analytics
Je hoeft tegenwoordig niet veel moeite meer te doen om te zien hoe jij scoort op social media gebied. De gratis analyse tool Google Analytics geeft je nu de mogelijkheid om flink wat informatie betreft social media populariteit in te zien. Het is eigenlijk heel voor de hand liggend. Want als er veel over je wordt gesproken op Facebook of Twitter, dan zullen er ook veel meer mensen even een kijkje komen nemen op jouw website.
Hoe kun je je social media activiteiten via Google Analytics inzien?
Google Analytics geeft je op verschillende manieren inzage in jouw populariteit op Facebook. Je kunt via de optie "Verkeersbronnen" zien hoe gebruikers jouw site vinden. Onder het kopje "Verwijzingen" vind je diverse social media platforms zoals Facebook en Twitter.
Google Analytics geeft daarnaast ook een hoop informatie over jouw bezoekers weer. Binnen een aantal muisklikken kom je te weten waar je bezoekers vandaan komen, hoe ze jouw site bezoeken, welke browser ze gebruiken en zelfs hoeveel tijd iedere bezoeker spendeert op jouw site per onderdeel van je site.
Maar je kunt met Google Analytics niet alleen zien wat bezoekers doen. Je kunt ook ideeën opdoen voor het schrijven van social media berichten. Je kunt zien welke pagina's, zoekwoorden en inhoud het beste scoort bij je doelgroep op social media.
Het laatste wat relevant is om te melden is dat je via Google Analytics ook inzien of social media daadwerkelijk tot meer verkopen leidt. Je kunt namelijk per actie het surfgedrag inzien. Hieruit leidt Google Analytics dan weer het aantal conversies af. Deze verkoopcijfers kun je dan weer naast jouw uitgaven aan social media campagnes leggen om te zien of deze marketingstrategie haar vruchten afwerpt.
Google Analytics is voor iedereen beschikbaar
Het mooiste van dit alles is dat Google Analytics voor iedereen helemaal gratis beschikbaar is. Je hoeft dus geen dure analist in te huren om jouw social media populariteit in de gaten te houden.
Het is sinds afgelopen jaar vanwege privacy redenen wel verplicht om aan te geven dat je gebruikt maakt van Google Analytics. Zorg er dus voor dat je dit netjes in je disclaimer en/of privacy policy vermeldt!