Dubbele content, ook wel duplicate content genoemd, is een doodsteek voor effectieve SEO. De afgelopen jaren zijn dankzij diverse updates van het zoekalgoritme van Google de gouden regels van SEO flink aangepast. Eén van de regels is dat u tegenwoordig absoluut geen dubbele content op uw site wilt hebben.
Vroeger was dubbele content sowieso al niet gewenst. Dubbele content had namelijk invloed op de rankings van beide pagina's. Vandaag de dag rekent Google echter het uw hele site aan als er één of meerdere pagina's met dubbele content gevonden wordt.
Dubbele content: wat is het en hoe voorkom ik het?
Dus hoe voorkomt u dubbele content op uw site? Om antwoord op deze vraag te geven, zult u dubbele content exact moeten definiëren.
Dubbele content houdt niet in dat de pagina's exact overeenkomen. Ook pagina's waarbij delen van de pagina hetzelfde zijn maar andere delen verschillen, kunnen door de crawler aangemerkt worden als kopieën. Google geeft zelf niet aan voor welk percentage een website uniek moet zijn.
Daarbij kijkt de crawler enkel naar content. U kunt dus naar hartelust uw HTML code hergebruiken. Vormgeving is dus niet relevant.
De crawler ziet iedere unieke URL op uw domein als een nieuwe pagina. Als u dus meerdere kopieën van een pagina op uw webserver bewaard en deze niet afschermt tegen crawlers, dan loopt u het risico dat uw website voor dubbele content wordt geflagged met alle gevolgen van dien.
Dubbele content op hetzelfde domein
Het is heel eenvoudig om op hetzelfde domein onbewust dubbele content aan te maken. Zoals hierboven al aangegeven wordt, ziet Google iedere URL als een aparte pagina. Dit houdt in dat http://uwdomein.be , http://www.uwdomein.be en https://uwdomein.be door Google gezien wordt als drie aparte pagina's. Als de drie thuispagina's dus dezelfde content hebben (wat vrij voor de hand liggend is), zal Google dit dus als dubbele content aanmerken.
Daarnaast is het ook mogelijk dat, wanneer u een PDF- of een printversie van een pagina beschikbaar stelt, opnieuw meerdere pagina's met dezelfde content ontstaan. www.uwdomein.be/artikel en www.uwdomein.be/artikel.pdf zijn voorbeelden van URL adressen die mogelijk dubbele content bevatten.
Dubbele content op meerdere domeinen
Dubbele content op meerdere domeinen is iets waar u zelf wellicht niet veel aan kunt doen. Dat is tenminste als uw materiaal wordt gekopieerd door andere websites of wanneer uw copywriter hetzelfde werk aan meerdere klanten aanbiedt. Er is dan sprake van copyright schending en u zult in dat geval passende stappen moeten zetten.
Daarnaast is het ook oppassen wanneer u gebruik maakt van affiliatepartners die uw producten aanprijzen. Indien zij delen van uw tekst overnemen kan het zijn dat hierdoor dubbele content ontstaat.
Hoe ernstig is dubbele content?
Tegenwoordig zijn de gevolgen van dubbele content ernstiger dan voorheen. Google negeert over het algemeen dubbele content in die zin dat gebruikers slechts één van de dubbele pagina's te zien zal krijgen.
In het geval van dubbele content op uw eigen domein zijn de gevolgen dus wellicht nog wel te overzien zolang de gebruikers naar de juiste URL doorverwezen worden. Toch zal uw website minder hoog in de lijst met zoekresultaten komen aangezien uw backlinks over meerdere pagina's worden verdeeld.
In het geval van dubbele content op meerdere domeinen kan het zijn dat u de dupe bent van het kopieergedrag van een andere webmaster. Google is niet altijd in staat om te bepalen welk artikel het origineel is. Het kan dus zijn dat uw website dus van de lijst met zoekresultaten verwijderd wordt!
Toch zult u de nadelen van dubbele content op uw eigen domein niet moeten onderschatten. Hoewel de gevolgen minder ernstig zijn als dubbele content op meerdere domeinen, is dit toch nadelig voor uw website. De crawler zal bijvoorbeeld minder tijd op uw website doorbrengen als deze veel dubbele content tegenkomt en er is een limiet aan hoeveel webpagina's geïndexeerd kunnen worden door een crawler.
Tot slot kan Google uw gehele website een lagere waardering geven waardoor u hoogst waarschijnlijk uit de lijst met zoekresultaten verdwijnt. Dit is de zwaarste straf die Google uitdeelt in verband met duplicate content en komt eigenlijk alleen voor indien de website barst van de slecht geschreven en gekopieerde content.
Dubbele content soms ook positief
Dubbele content kan in sommige gevallen ook positief uitpakken. Eén van de manieren om voordeel te halen uit dubbele content is het schrijven van een artikel voor uw eigen site en daarna vragen of u dit artikel op een andere website mag plaatsen. Zorg ervoor dat Google eerst uw artikel indexeert alvorens u dit artikel op een andere website laat plaatsen. Zo weet Google dat u de originele auteur bent en heeft u een relevante backlink erbij.
Toch blijven de voordelen van dubbele content vrij summier ten opzichte van de nadelen. Daarom is het ook absoluut de moeite waard om uw site te optimaliseren door iedere vorm van dubbele content uit te bannen. Denk hierbij aan het uitschakelen van de indexering van dubbele pagina's maar ook aan het zoeken naar eventuele kopieën van uw website.
Conclusie
Als u al jaren gebruikt maakt van dezelfde website met dezelfde indeling en ook dezelfde inhoud, dan zal het u misschien al eerder opgevallen zijn dat uw pagina misschien steeds minder goed scoort op de zoekresultaten. Het antwoord hoeft dus niet te liggen bij meer concurrentie maar kan ook te maken hebben met een minder efficiënte website.
Het is dus de hoogste tijd om uw handen uit de mouwen te steken en uw website grondig te controleren op dubbele pagina's! Zodra u alle dubbele pagina's op uw domein heeft uitgebannen en de robots.txt heeft aangepast om noodzakelijke dubbele pagina's niet mee te tellen, zult u zien dat uw ranking omhoog gaat.